درباره روغن و لنت ترمز بیشتر بدانید

لنت ترمز به طور کلی قسمتی از سیستم ترمز وسایل نقلیه می باشد که مهمترین وظیفه آن شتاب منفی در خودرو بوده که این امر با استفاده از بوجود آوردن اصطکاک با دیسک یا کاسه ترمز انجام می گیرد. لازم است بدانید قدرت لنت معمولا سه برابر قدرت موتور و حتی بیشتر بوده و این قطعه پس از تولید نیروی اصطکاکی مناسب، نیروی جنبشی چرخ متحرک را تحت تاثیر قرار داده و به انرژی حرارتی تبدیل می کند. پس از آن این انرژی در فضا پخش شده و با این عمل خودرو از حرکت می ایستد.
لنت ترمز چیست؟
همانطور که می ‌دانید سیستم ترمز در وسایل نقلیه وظیفه کم کردن سرعت یا توقف کامل وسیله را برعهده دارد که در این فرآیند باید بزنید لنت‌ ترمز نقش بسیار حیاتی ایفا می نماید. لنت به طور کلی مهمترین قطعه بوده که وظیفه اصلی سیستم ترمز ماشین را با ایجاد اصطکاک انجام می دهد؛ به طوری که در شرایط اضطراری شما می توانید با استفاده از این قطعه ماشین را متوقف کرده تا خودروی شما به خودروهای دیگر, موتورسواران و عابران پیاده برخورد نکند. با این حال لازم است توجه داشته باشید نحوه کار این قطعه به گونه ای است که روی دیسک ها فشار وارد کرده و بین لنت و دیسک اصطکاک تولید می ‌نماید که این امر منجر به کاهش سرعت اتومبیل خواهد شد.
تصویر 1
اهمیت تعویض لنت ترمز
با توجه به اینکه در طی یک، روز یک هفته، یک ماه و یک ساعت چندین بار لنت ها روی دیسک ها فشرده شده و از آن جهت ترمز کردن استفاده می ‌شود در نتیجه فرسایش لنت ها مشاهده خواهد شد که در اینجا احتیاج به جایگزین کردن قطعه دیگر می باشد به طوری که طبیعتا بعد از گذشت زمان، سطح اصطکاکی لنت تمام شده و از طرفی دیسک ترمز نیز فرسوده خواهد شد که در این زمان شما باید به فکر تعویض لنت ترمز باشید. از طرفی با وجود اینکه رانندگی با لنت های فرسوده می تواند خطرات زیادی به همراه داشته باشد و این امر به هیچ عنوان پیشنهاد نمی شود، باید هرچه سریعتر اقدام به تعویض قطعه کنید زیرا این لنت ها مسافت بیشتری طول می کشد تا خودرو را متوقف کند.
تصویر 2
چه زمانی باید لنت را تعویض کرد
نکته مهم دیگری که در خصوص لنت ترمز باید بدانید مرتبط با زمان تعویض کردن این لنت ها می باشد. به طوری که می توان گفت این زمان تعویض کردن بسته به طراحی و جنس لنت خودرو بین 40 تا 110 هزار کیلومتر متفاوت می باشد. اما پیشنهاد می‌شود هر 15 هزار کیلومتر به مکانیکی مراجعه کرده و سطح لنت را مورد بررسی قرار دهید‌. همچنین بهتر است به طور معمول هر 50 کیلومتر لنت خودرو را تعویض نموده تا همواره سیستم ترمز شما کارایی بالایی داشته باشد. از طرفی باید بدانید تعویض کردن روغن ترمز نیز از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.
تصویر 3
نشانه های تعویض لنت
در اینجا از مهمترین نشانه های رسیدن زمان تعویض می توان به روشن شدن چراغ هشدار و ترمز اشاره کرد به طوری که اکثر خودروهای جدید سنسور در لنت ترمز داشته و هنگامی که زمان تعویض لنت فرا می رسد این چراغ، هشدار مربوط را خواهد داد. از طرفی اگر سر و صدا از سیستم ترمز به گوشتان می رسد این صدا می تواند نشان دهنده تمام شدن لنت ها باشد که باید سریعا آن را بازبینی کند. همچنین لرزش پدال خودرو یا لرزش خود خودرو و کشیده شدن خودرو به یک سمت در زمان ترمز گرفتن از دیگر مواردی است که نشان دهنده زمان تعویض لنت می باشد. همچنین اگر شما در زمان ترمز گرفتن مشاهده کردید که قدرت ترمز خودرو کاهش پیدا کرده این امر می ‌تواند نشان دهنده فرسوده بودن لنت باشد.
تصویر 4
عمر لنت خودرو به چه مواردی بستگی دارد؟
همانطور که گفته شد عمر مفید لنت ترمز خودرو می ‌تواند بین 40 تا 110 هزار کیلومتر متفاوت باشد حال در این جا سوالی که پیش می آید این است که این کارایی به چه مواردی بستگی دارد. به طور کلی باید بدانید سبک رانندگی و محل رانندگی از جمله مهمترین عواملی است که در طول عمر این قطعه تاثیر می گذارد. همچنین سفتی پدال ترمز از دیگر مواردی است که می ‌تواند در کاهش و افزایش طول عمر تاثیر بگذارد زیرا لنت های ترمز در انواع مختلف موجود بوده که محصولاتی که با مواد سخت تولید شده مدت زمان طولانی تری دوام آورده و لنت های نرم تر که بیشتر برای رانندگی با سرعت کم و در شرایط روستایی مناسب است سریعتر خراب می شود. جنس لنت های ترمز نیز در این طول عمر دخیل است.